Gama 2100

Gama 2100
Gama 2100

 

“RC dvoumetr od Pelikána”

Oficiální text praví – hotový model motorového větroně se střídavým motorem. Model z téměř nezničitelného extrudovaného pěnového polypropylenu (EPP). Ovládaná směrovka, výškovka, křidélka a klapky.


Osobní zkušenost:

Vytáhnete z krabice, přichytíte výškovku, našroubujete směrovku, sestavíte křídla, napojíte kabely serv + elektroniky a pokud máte nabito stačí trocha kontroly a můžele do vzduchu…pár drobností, ale vyladit můžete

  • První let – model jsem podle dostupných informací od “kolegů modelářů” z internetu, kteří již Gamu létají okoukal a zaklouzal (zda je to ten povedený kus, nebo bude chtít modelářský inkubátor a doladit – vylisování výškovky, lanovody, krátké kabely, dovážení…)

Až na ten “plandavý” lanovod výškovky to nechtělo nic, jen se nebát, dobře chytit (což je vzhledem k břichatosti trupu trošku svízel) a hodit. Do vzduchu jsem šel bez motoru a po pár metrech kluzu přidal plyn. Následovalo pěkné pozvolné stoupání s následnou zatáčkou a za chvíli byla Gama majestátně nade mnou. Protože mě před startem “vypekl” tříčlánek 1500mAh využil jsem pro první let náhradu 3S 1100mAh. I s tímto slabším článkem Gama letěla moc hezky, pohodově a místy i rychle. Občas sice při rychlejším letu mávla svýmy dlouhými křídly, ale nic hrozného. Na přistání, byla ale dlouhá a klouzala déle než jsem chtěl, proto se “ťukla do nosu” – holt motor ve předu. Už je zase v celé kráse s novým zlatým “make upem” čumákem připravena k letu.

  • Uchycení lanovodu výškovky, možná i směrovky není naškodu

Oprava motorové přepážky – po drcnutí při přistání o rodnou hroudu na přemrzlém poli  šel přes vrtuli tlak do motoru a lože zachytil až náraz o přepažku. Čumák trupu nebyl “naštěstí” moc pevně přilepen a rozjel se ve spoji před kabinou.

  • Takže není od věci motorovou přepážku zpevnit
  • Kritická místa – křídla

V případě, že s Gamou při přistání trhnete – nedoklouznete, může dojít k poškození křídla v oblasti klapek. Jako by jste při prudkém zastavení v autě zatlačili ramenem do bezp. pásů a ejhle, ono to bolí… Stejnou bolístku si vyslouží i tento model – trup zastaví a uhlíkové trubky v křídle drží a drží, ale dlouhé křídlo se v té chvíli tlačí dopředu dále. V tomto tahu ho navíc “pustí” výžez křidélek či klapek a může být po křídle. Takže, přistávat pozvolna (klouzavě), nebo do vysoké měkké trávy.

Klady

  • klidný dvoumetr s dobrým kluzem
  • podvozkové kolo
  • téměř nehlučný motor
  • možnost využít klapky
  • velký prostor v kabině modelu – případné využití čidel
  • sklopná vrtule s přítlačným perem – drží listy vrtule u trupu